Nemocenská v Německu/ Krankengeld
Pokud jste zaměstnancem v Německu a onemocníte, máte nárok na nemocenskou. Prvních šest týdnů nemoci vám hradí zaměstnavatel náhradu mzdy (tzv. Lohnfortzahlung/ Entgeltfortzahlung). Pokud jste nemocní déle než 6 týdnů, můžete u zdravotní pojišťovny na určitou dobu pobírat nemocenskou/ Krankengeld. Jak je placena nemocenská v Německu? Zdravotní pojišťovna přebírá vyplácení Krankengeld od sedmého týdne nemoci.

Nejzákladnější informace o nemocenské v Německu
- výše nemocenské v Německu činí 70% pravidelné měsíční hrubé mzdy (maximálně 90% čisté mzdy), maximální výše nemocenské je 135,63 euro za den (stav 2026).
- jednorázové platby ke mzdě navíc (Weihnachtsgeld, Urlaubsgeld) se pro výpočet nemocenské započítávají
- doba vyplácení nemocenské je časově omezena (maximálně 78 týdnů za dobu 3 let za jednu nemoc)
- doba nemoci musí probíhat nepřetržitě
- během pobírání nemocenské zůstáváte dále zdravotně pojištění bez hrazení příspěvku
- z Vaší nemocenské dávky se vám dále strhává pojištění na - důchodové pojištění/ Rentenversicherung, pojištění v nezaměstnanosti/ Arbeitslosenversicherung, pojištění na péči/ Pflegeversicherung
- během nemocenské v Německu můžete dostat výpověď, nárok na Krankengeld pokračuje dále
UPOZORNĚNÍ - Nárok na nemocenskou v Německu nevzniká při zaměstnání na Minijob
- při pobírání nemocenské je potřeba dokládat potvrzení o pracovní neschopnost nepřetržitě za dobu nemoci (nesmí být v době nemoci nedoložené časové úseky)
UPOZORNĚNÍ - pokud jsou dávky jako náhrada za mzdu (tedy například Krankengeld, Elterngeld) vyšší než 410 Euro za kalendářní rok, potom vzniká povinnost odevzdat daňové přiznání za dané období.
Krankengeld je daňově nezdanitelné, tzv. steuerfrei, tedy nic se vám z pobírané částky neodečítá, nicméně podléhá výhradě progresivity, takže se vám započte do celkových příjmů.
TIP
- informujte se pravidelně o otevírací době vaše lékaře (telefonicky/ osobně), neschopenky je potřeba dokládat zdravotní pojišťovně pravidelně
Nejčastější otázky ohledně Krankengeld v Německu
Jak je vysoké Krankengeld?
Výše Krankengeld je závislá mimo jiné na tom, jak jste byly před Vaším onemocněním zaměstnaní a kolik jste vydělávali. Výše Krankengeld denně na kalendářní den se řídí podle Vašeho pravidelného příjmu. Všeobecně je to 70 procent z hrubého příjmu, ovšem nejvýše 90% z čistého. Jednorázové platby jako vánoční prémie/ Weihnachtsgeld se zohledňují. Krankengeld je omezeno na zákonnou nejvyšší částku ve výši 135,63 euro denně (hodnota z roku 2026). Při pobírání Krankengeld jste zdravotně pojištění dále bez odesílání příspěvku. Aby se zajistilo vaše pojištění na důchod, pojištění v nezaměstnanosti, pojištění na péči, platíte z vašeho Krankengeld příspěvky, stejně jako z Vašeho platu. Za částky od Vašeho zaměstnavatele na tato pojištění nese odpovědnost Vaše zdravotní pojišťovna. Také o převod na jednotlivého nositele sociálního pojištění se postará Vaše zdravotní pojišťovna.
Jak se projeví pro rodiče sazba pojistného na pojištění na péči na Krankengeld?
Pro rodiče s více dětmi existují úlevy v příspěvku na pojištění péči. Toto se projeví také na Krankengeld. Z Krankengeld se sníží sazba pojistného od druhého až do pátého dítěte o 0,25 procentního bodu na každé dítě.
Příklad: Pokud máte tři děti mladší 25 let, snižuje se částka na pojištění péče o 0,5 procent. To znamená při průměrném Krankengeld ve výši 60 euro je úleva ve výši 30 centů na kalendářní den.
Krankengeld pro jiné skupiny lidí
Tolik
dostanete jako osoba, která pobírá Arbeitslosengeld
Pokud
pobíráte Arbeitslosengeld, platí vám jej agentura práce/ Agentur
für Arbeit při onemocnění po dobu až šesti týdnů ještě dále. Potom
můžete obdržet od zdravotní pojišťovny Krankengeld ve výši
Arbeitslosengeld. Zatímco pobíráte Krankengeld, jste u zdravotní
pojišťovny dále zdravotně pojištěni bezpříspěvkově. O úhradu příspěvku
na zdravotní pojištění, důchodově pojištění a pojištění v
nezaměstnanosti se postará zdravotní pojišťovna. O převod na
jednotlivé nositele sociálního pojištění se postará zdravotní
pojišťovna. Pokud pobíráte Grundsicherung pro zájemce o práci
(rovněž tak Bürgergeld), dostanete toto od Agentur für Arbeit
nebo Vašeho Jobcenter dále, také když jste pracovně neschopní.
Tolik dostanete jako samostatně výdělečná osoba
Podnikatelé a svobodně činné osoby (Freuberufler) platí sníženou sazbu příspěvku a nemají proto nárok na Krankengeld. Aby se zajistili proti výpadku příjmu, mohou si zvolit od sedmého týdne zákonné Krankengeld a platit za to všeobecnou sazbu příspěvku.
Krankengeld činí zásadně 70 procent příjmu ze zaměstnání, za kterého jste posledně odváděli příspěvky. Je to ohraničené na zákonnou nejvyšší částku 135,63 euro denně (hodnota 2026). Pokud byl Váš skutečný příjem nižší, bude Vaše Krankengeld odpovídajícím způsobem poníženo. Zda a jaké příspěvky připadají na sociální pojištění, se řídí podle Vašich osobních vztahů.
Tolik dostanete jako umělecky nebo publicisticky činná osoba
Krankengeld se orientuje podle pracovního příjmu posledních dvanácti kalendářních měsíců a činí z toho 70%. Počítá se na kalendářní den. Krankengeld je ohraničeno na nejvyšší možnou částku 135,63 euro za den (hodnota 2026). Zdravotní pojišťovna se postará o doklad o příjmu na kasu pro umělce sociálního pojištění/ Künstlersozialkasse, která je nezbytná pro výpočet.
Aby se dodržela Vaše ochrana pojištění na důchodovém pojištění a pojištění péče, platíte za to připadající příspěvky z Vašeho Krankengeld. O "příspěvek zaměstnavatele" se postará Vaše zdravotní pojišťovna. Také o převod na jednotlivé nositele sociálního pojištění se postará zdravotní pojišťovna.
Krankengeld pro nepravidelně/ krátkodobě zaměstnané
Pokud je Váš pracovní poměr ohraničen až na deset týdnů, nemáte nárok na Krankengeld. Proto platíte také pouze snížený příspěvek na nemocenské pojištění. Můžete si ovšem na začátek Vašeho zaměstnání zvolit: Na nárok na Krankengeld od 43. dne Vaší pracovní neschopnosti platíte potom všeobecnou sazbu příspěvku. V tomto případě pro Vás platí ty stejné podmínky jako pro zaměstnankyně a zaměstnance s dlouhodobým zaměstnaneckým poměrem.
Takto vysoké je Vaše Kinderkrankengeld
Pokud nedostáváte v době, kdy se staráte o Vaše nemocné dítě, žádnou náhradu ze mzdy od Vašeho zaměstnavatele, tak zaskakuje zdravotní pojišťovna: Zdravotní pojišťovna vyplácí Krankengeld při onemocnění Vašeho dítěte. To je nejvýše 90% Vašeho vypadlého čistého příjmu. Pokud jste v posledních 12 měsících obdrželi jednorázové platby, dostanete dokonce 100% vypadlého čistého příjmu.
DOPORUČENÍ
Žádejte si o nemocenskou/ Krankengeld zavčas s předstihem. Tím se vyhnete nepříjemnostem spojeným s výpadkem příjmu. Vyřízení nemocenské trvá od pár dní až po pár týdnů.
Pokud si nevíte s vyřízením Vaší nemocenské dávky rady, ráda Vám s jejím vyřízením pomohu.
Pro více informací ohledně zprostředkování/ vyřízení nemocenské mě kontaktujte zde:
Pokud se chcete dočíst více informací o nemocenské při opakovaných onemocněních a pokračujícím možném nároku na nemocenskou, můžete se více dočíst v tomto článku https://www.preklady-nemeckeho-jazyka.cz/l/doba-nahrady-ze-mzdy-entgeltfortzahlung-pri-pracovni-neschopnosti-v-nemecku/
Více informací ohledně zpracování Vašich osobních údajů u zdravotní pojišťovny se můžete dočíst zde: https://www.preklady-nemeckeho-jazyka.cz/l/informace-o-zpracovani-osobnich-udaju-ve-spolkovem-svazu-aok/
Zdroj: Krankengeld. Online. AOK. Dostupné z: https://www.aok.de/pk/leistungen/arbeitsunfaehigkeit/krankengeld/. [cit. 2026-10-04].
Krankengeld erklärt: Anspruch, Dauer, Höhe. Online. Die Techniker. Dostupné z: https://www.tk.de/techniker/versicherung/tk-leistungen/weitere-leistungen/krankengeld/krankengeld-anspruch-dauer-hoehe-2186146. [cit. 2025-09-27].
Krankengeld. Online. AOK. Dostupné z: https://www.aok.de/pk/leistungen/arbeitsunfaehigkeit/krankengeld/. [cit. 2026-01-28].