Předložky v němčině – genitiv, dativ a akuzativ

22.07.2021

Předložky jsou v hodně jazycích důležité, ale také komplikované téma. Předložky v němčině je třeba pravidelně procvičovat... Teď detailněji k předložkám. K čemu předložky vůbec potřebujeme?

Co jsou to vlastně přesně předložky?

Pomocí předložek můžeme vyjádřit vztah mezi dvěma objekty, zážitky nebo příhodami nebo jinými kontexty. Proto se jim v německé gramatice také často říká "vztahová slovíčka", německy: Verhältniswörter.

Předložky stojí až na pár výjimek před klíčovým slovem (se členem a/nebo přídavným jménem), ke kterému se vztahují. Klíčové slovo může být podstatné jméno, podmět nebo zájmeno.

Příklady:

Lampa stojí na stole.
My po jídle pracujeme. 
Překlad v němčině zní:
Die Lampe steht auf dem Tisch.
Wir arbeiten nach dem Essen.


V těchto příkladech vidíme předložku před členy a podstatnými/ přídavnými jmény. Předmět nebo jednání je popisováno vůči jinému objektu nebo jednání.

Předložky mají vždy nějaký pád

Podstatné jméno / zájmeno (+ člen a / nebo přídavné jméno) po předložce se musí vždy skloňovat.

To znamená, po (zcela výjimečně před) předložce vidíme klíčové slovo (se členem anebo s přídavným jménem) v akuzativu (4. p.), dativu (3. p.) nebo genitivu (2. p.).

Před podstatným jménem nebo zájmenem v prvním pádě nikdy nejsou předložky, jelikož první pád je zpravidla předmět, který jedná.


Příklady pro různé pády / pády po předložkách:

Hans fährt mit dem Bus.
Přeloženo do češtiny:
Honza jede autobusem.

=> "mit" je vždy a pouze v dativu (3. p.) => Dativ (= dem Bus).

Der FC Bayern München spielt gegen den FC Liverpool.
Přeloženo do češtiny:
FC Bayern Mnichov hraje proti FC Liverpool.

=> "gegen" je vždy a pouze v akuzativu (4. p.) => Akuzativ (= den FC Liverpool).


Předložky se 3. pádem (a nikdy žádným jiným) jsou
Ab, aus, bei, nach, außer, seit, von, mit a zu.

Předložky se 4. pádem (a nikdy žádným jiným) jsou
Bis, für, durch, ohne, gegen, um.

Přeložky se 2. pádem (a nikdy žádným jiným) jsou
wegen, aufgrund, während, außerhalb, oberhalb, unterhalb, innerhalb, außerhalb, trotz, (an)statt, laut.

Většina předložek má určený buď 3. pád nebo 4. pád.

"Obojetné" předložky mohou nabýt jak 3., tak i 4. pádu. V němčině se nazývají Wechselpräpositionen, protože - podle kontextu - mění pád.

Některé předložky avšak stojí před podstatným jménem ve druhém pádě.
Takovéto předložky, na které se váže 2. pád jsou například: wegen, aufgrund, während, außerhalb, oberhalb, unterhalb, innerhalb, außerhalb, trotz, (an)statt, laut.

Přehled německých předložek s dativem i akuzativem

Předložky, které mohou mít jak 3., tak i 4. pád
In, vor, neben, über, zwischen, hinter, unter, auf, an.
Pro rozlišení používáme pádové otázky KDE (WO), po kterých následuje vždy 3. pád.

Jeden příklad:

Die Vase steht auf dem Tisch.
Přeloženo do češtiny:
Váza stojí na stole.

Kde stojí váza? Tázací slovíčko je KDE, tudíž jsme použili dem Tisch, který je ve 3. pádě. Další pádovou otázkou je KAM (WOHIN), po kterých následuje vždy 4. pád.

Jeden příklad

Ich stelle die Vase auf den Tisch.
Přeloženo do češtiny:
Postavím vázu na stůl.


Kam položím vázu? Tázací slovíčko je KAM, tudíž jsme použili den Tisch, který je ve 4. pádě.

Jaké druhy předložek existují?

Stejně jako spojky mohou i předložky popisovat způsob poměru mezi dvěma způsoby, věcmi nebo jednáními. To znamená, že předložky ukazují, jaký vztah mají věci, nebo události, například místní nebo časový vztah.

Místní předložky

Místní předložky ukazují, jak jsou věci jedna vůči druhé umístěny. Odpovídají na tázací slova: KDE (WO), KAM (WOHIN) nebo ODKUD (WOHER).

Příklad:

Die Katze sitzt unter dem Tisch.
Přeloženo do češtiny:
Kočka sedí pod stolem.

Časové předložky

Časové předložky ukazují, jak dvě události nebo podstatná jména jsou časově jedno vůči druhému. Tyto předložky odpovídají na otázky KDY (WANN) nebo JAK DLOUHO (WIE LANGE).

Příklad:

Nach dem Essen gehen wir ins Kino.
Přeloženo do češtiny:
Po jídle jdeme do kina.

Příčinné předložky

Příčinné předložky uvádějí nějaký důvod nebo příčina pro nějaký vztah, věc nebo událost. Tyto předložky odpovídají na otázky PROČ (WARUM), JAK TO / PROČ (WIESO) nebo KVŮLI ČEMU (WESHALB).

Příklad:

Ich konnte wegen einer Grippe nicht zur Party kommen.
Přeloženo do češtiny:
Kvůli chřipce jsem nemohl(a) přijít na párty.

Způsobové předložky

Předložky určující způsob popisují druh a způsob nějaké věci nebo akce. Často se ptáme pomocí JAK (WIE), ČÍM/PROČ/JAK (WODURCH) nebo ČÍM (WOMIT).

Příklad:

Paula trinkt Kaffee mit Milch.
Přeloženo do češtiny:
Paula pije kafe s mlékem.

Jak se naučit předložky a jejich pády?

Když se chcete naučit předložky v německém jazyce, nemusíte rozumět pouze jejich významu, nýbrž i s kterým se musí použít pádem. To je především u "obojetných předložek" velmi důležité. Níže si představíme způsoby, jak se můžete naučit předložky a jejich pády.

Naučit se význam předložky

Možná není jedna jediná zlatá cesta, naučit se význam předložek. Možná si musíte najít svůj způsob. Přesto zde uvedu některé možnosti.

Znát předložku přesně a uvědoměle

Často zažívám při své výuce, že tato malá slovíčka nejsou vůbec známá nebo jsou zaměňována. To potom správně použití neulehčuje.

Proto Vám doporučuji se slovíčka učit přesně!

To začíná už u malých rozdílů. Například předložka "vor" má zcela jiný význam než "von" a než "für". Místní předložka "hinter/ dozadu" znamená něco jiného než "hinten/ vzadu".

Mimojiné byste měli dávat pozor na to, abyste je nezaměňovali s anglickými předložkami.

Typickými "kandidáty" na to jsou "bei" nebo "für". Německá předložka "bei" se často používá špatným způsobem jako anglická předložka "by". Také při použití německé předložky "für" dochází k chybám, protože někteří žáci/ žačky používají anglické "for".

Prosím vezměte na vědomí, že systém anglických předložek funguje jinak než německý systém!

Nechat běžet fantazii

Významy předložek se můžete podle mě nejlépe naučit v praxi. Když předložkám jednou doopravdy porozumíte, vezměte si obrazy nebo činy z vašeho všedního dne a nechte hrát svou fantazii. Pokud chcete trénovat místní předložky, můžete si vzít obrázek s hodně předměty a položit si otázky jako "Co je kde?" nebo "Co kam postavím, položím, pověsím, zastrčím?". Samozřejmě se můžete jednoduše rozhlédnout ve vašem bytě a tam cvičit místní předložky.

Časové předložky se můžete například naučit a trénovat, tím že popíšete konkrétní procesy nebo plány ve vašem časovém pořadí nebo si vzpomenete, co jste některý den v minulosti dělali.

Písničky na učení

K nejznámějším učícím technikám patří písničky. Na Youtube naleznete některé písničky na téma předložky, například předložkovou píseň/  Präpositionenlied, místní předložkovou píseň/ das Lokale-Präpositionen-Lied nebo předložkovou píseň na třetí pád / das Dativ-Präpositionen-Lied nebo píseň na učení s předložkami se čtvrtým pádem/ ein Lied zum Lernen der Akkusativpräpositionen.

Mnomotechnické pomůcky

Pro lidi s fantazií jsou mnemotechnické pomůcky velmi zajímavé. Pomocí mnemotechnické techniky zkouší studenti se naučit něco pomocí obrazů nebo slovních/ písmenkových kombinací. Pro učení předložek, které jsou vždy s akuzativem, můžete například tvořit akronymy.

To jsou slovíčka, která se tvoří počátečními písmeny jiných slov. Tím může člověk shrnout skupinu více slov do jednoho lehce zapamatovatelného slova a tímto způsobem si je lépe zapamatovat.

Na internetové stránce Mnemodaf naleznete některé zajímavé možnosti učení předložek s akuzativem, například WUFDOG na předložky s akuzativem wider, um, für, durch, ohne a gegen.

Zdroj: WAS SIND PRÄPOSITIONEN UND WELCHE GIBT ES? Deutsch-Coach.com [online]. [cit. 2021-7-22]. Dostupné z: https://deutsch-coach.com/was-sind-praepositionen/